Rijden zonder stuurbekrachtiging
Toen ik vanochtend op het werk met mijn auto wegreed van de parkeerplaats merkte ik dat het sturen iets zwaarder ging dan normaal. Na gestopt te zijn en de banden gecontroleerd te hebben bleek dat ik in ieder geval geen lekke band had, maar wat het wel was, dat was mij nog niet duidelijk. Ik ben uiteindelijk verder gereden, maar tijdens de rit merkte ik dat de stuurbekrachtiging aan het uitvallen was. Achteraf gezien had ik vanochtend – op weg naar het werk – in een bocht al het gevoel dat het stuur anders reageerde dan anders.
Ik ben uiteindelijk rechtstreeks naar de Volvo garage gereden. Dat rijden is zonder stuurbekrachtiging in de tegenwoordige auto’s overigens zwaar werk. Dikke banden, zware auto en een stuurbekrachtiging systeem dat tegenwerkt. Op zo’n moment zijn rotondes ineens een stuk minder handig.
Bij de garage bleek naar enig onderzoek dat een klein ringetje lekkage veroorzaakte en dat vrijwel alle olie uit het systeem was weggelopen (in zeer korte tijd dus). Helaas was het ringetje van (waarschijnlijk) twee euro niet op voorraad en moest ik de auto achterlaten. Ook een leenauto zat er niet in omdat die allemaal reeds bezet waren. Uiteindelijk heeft een collega mij maar even opgepikt bij de garage.
Een hoop gedoe allemaal voor een minuscuul ringetje dat het tijdens de levensduur van de auto natuurlijk niet mag begeven. Het had nog vervelender geweest als dit mij dit twee weken eerder was overkomen gedurende de vakantie, ergens klimmend op een bochtige bergweg in Noorwegen.